System BDO – najczęściej zadawane pytania

1. Kto ma obowiązek rejestracji w systemie BDO? 

Obowiązek wpisu do rejestru BDO dotyczy przedsiębiorców, którzy:

 

– wprowadzają na terytorium naszego kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny,

– wytwarzają odpady oraz prowadzą ich ewidencję,

– produkują, wprowadzają albo importują opakowania lub też kupują je w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych (od firm z państw członkowskich UE).

 

Do tego rodzaju działalności zaliczamy między innymi: przedstawicieli szeroko pojętej gastronomii (bary, restauracje, cateringi itp.), firmy z sektora beauty, hotele, platformy e-commerce, firmy budowlane, podmioty sprowadzające pojazdy, punkty demontażu aut, dystrybutorów baterii i akumulatorów, punkty napraw lub sprzedaży sprzętu elektronicznego. Podmioty zajmujące się sprzedażą detaliczną i hurtową, jak i zakłady produkcyjne zabezpieczające swoje produkty za pomocą opakowań i wiele, wiele innych branż.

Obowiązkowi rejestracji w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami podlegają podmioty, które wymienia oraz definiuje art. 50 ust. 1 oraz art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach.

 

2. Ile kosztuje rejestracja w systemie BDO i jakie są opłaty roczne?

W Dzienniku Ustaw zamieszczone zostało rozporządzenie z dnia 20.12.2024 r. Dotyczy ono wysokości stawek – opłaty rejestrowej i rocznej, dla podmiotów mających wpis do rejestru BDO. Podwyższone stawki obowiązują od 1 stycznia 2025 roku i zostały ustalone następująco:

 

– dla mikroprzedsiębiorców wynosi ona 200 złotych (wcześniej 100 zł) i należy ją uiszczać podczas pierwszej rejestracji, jak i w każdym kolejnym roku będąc wpisanym do rejestru,

– dla pozostałych przedsiębiorców opłata wynosi 800 złotych (wcześniej 300 zł) i również musi ona być wnoszona podczas pierwszej rejestracji oraz w kolejnych latach będąc wpisanym do rejestru.

 

Wspomniane opłaty (rejestrową oraz roczną) trzeba przekazać na rachunek bankowy należący do urzędu marszałkowskiego, który jest właściwy dla miejsca zamieszkania bądź siedziby przedsiębiorstwa. Tego rodzaju opłaty muszą wnosić między innymi przedsiębiorcy, którzy zajmują się wprowadzaniem sprzętu elektronicznego, pojazdów, baterii, akumulatorów, opon, olejów smarowych, opakowań i produktów w opakowaniach. Zwolnione z opłaty rejestrowej i rocznej są podmioty zbierające, przetwarzające i wytwarzające odpady.

 

3. Jak długo trwa proces rejestracji w systemie BDO?

Proces weryfikacji i następnie dokonanie oficjalnego wpisu przez Urząd Marszałkowski powinien trwać do 30 dni kalendarzowych, lecz może to potrwać zaledwie kilka dni i czas oczekiwania zazwyczaj jest zależny od urzędu w danym województwie oraz liczby aktualnie przetwarzanych wniosków. Podmioty, które są wpisywane do rejestru BDO na ich wniosek, mogą prowadzić działalność podlegającą wpisowi dopiero po jego uzyskaniu. Zatem rejestracji w systemie BDO należy dokonać jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem działalności gospodarczej. Natomiast, jeśli została ona uruchomiona bez złożenia stosownego wniosku – czynność tę należy wykonać niezwłocznie.

 

4. Jak sprawdzić, czy moja firma jest już zarejestrowana w BDO?

Na wskazaną pocztę powinna przyjść stosowna informacja o nadaniu numeru BDO. Czy numer został już nadany, można również sprawdzić na stronie rejestru podmiotów. Gdy numer rejestrowy BDO zostanie przydzielony, wówczas zostanie też uwzględniony w wyszukiwarce na stronie BDO.

 

5. Jakie są ewentualne konsekwencje braku rejestracji w systemie BDO?

Reperkusje za niestosowanie przepisów ustawy w zakresie BDO może być grzywna lub areszt wymierzane przez sądy oraz administracyjne kary pieniężne nakładane przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.

 

Karą aresztu lub grzywny może zostać nałożona na firmę, która pomimo obowiązku:

– nie złoży wniosku o wpis do rejestru BDO,

– nie złoży wniosku o zmianę wpisu,

– nie złoży wniosku o wykreślenie z rejestru,

– złoży wniosek niezgodny ze stanem faktycznym,

– naruszy obowiązki sprawozdawcze i ewidencyjne.

Kara grzywny, jaką może wymierzyć sąd – oscyluje od 100 zł do ponad 1 mln zł.

 

Administracyjna kara pieniężna jest nakładana za:

– prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu do rejestru BDO,

– nieumieszczanie numeru rejestrowego, nadawanego w procesie rejestracji w rejestrze BDO na właściwych dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością.

 

Administracyjna kara pieniężna wynosi od 5000 zł do 1 mln zł. Od 1 stycznia 2020 roku karze grzywny lub aresztu podlega każdy, kto nie będzie przechowywał przez określony czas, nie udostępniał lub nie przedkładał dokumentów i wszelkich danych, do których zobowiązuje go ustawa, a także kto w trakcie transportu odpadów i odpadów komunalnych nie będzie posiadał potwierdzenia wygenerowanego z systemu BDO.

 

6. Czy osoba prowadząca nierejestrowaną działalność gospodarczą powinna zarejestrować się w BDO?

W związku z art. 52 ust. 1 pkt 2 oraz pkt 3a ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach, została stworzona możliwość zarejestrowania podmiotu w systemie BDO, który nie posiada nadanego numeru NIP. Rejestracja następuje na podstawie numeru PESEL osoby fizycznej. Jednak forma prowadzonej działalności nie ma większego wpływu, nie ma znaczenia również wielkość danej firmy. Do rejestru muszą się wpisać także firmy jednoosobowe, których profil wykonywanej działalności generuje taki obowiązek.

 

7. Jaka jest najważniejsza różnica pomiędzy opłatą SUP, a opłatą produktową?

Opłatę SUP ponosi klient końcowy, który płaci za jednorazowe produkty plastikowe objęte dyrektywą, podczas dokonywania zakupu. Przedsiębiorca pełni rolę swego rodzaju pośrednika pomiędzy urzędem marszałkowskim, a konsumentem. Głównym zadaniem przedsiębiorcy jest raportowanie ilości wprowadzonych produktów, odprowadzanie odpowiednio zebranej kwoty do urzędu marszałkowskiego oraz sporządzenie sprawozdania z tytułu ilości nabytych i wydanych opakowań. Mianowicie przedsiębiorca formalnie odpowiada za pobieranie, sprawozdawczość i przekazanie zebranej opłaty, nie ponosząc bezpośrednich kosztów.

 

Podstawowym zamysłem zastosowania opłaty SUP jest ograniczenie zużycia jednorazowych produktów plastikowych oraz tym samym zmniejszenie ich negatywnego wpływu na środowisko, zaś opłatę produktową pokrywa przedsiębiorca, gdy nie zapewni odpowiedniego poziomu odzysku, tzw. podatek środowiskowy ma na celu zmniejszenie ilości odpadów opakowaniowych, na skutek większej odpowiedzialności za wprowadzone na rynek opakowania. Opłata produktowa dotyczy opakowań m.in. z surowców typu: plastik, metal, papier, szkło. Opłata produktowa oraz opłata SUP dotyczą różnych kwestii i są finalnie ponoszone przez inne podmioty.

 

8. Do kiedy należy złożyć roczne sprawozdanie środowiskowe w BDO?

Do 15 marca należy sporządzić w bazie BDO roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i sposobach gospodarowaniu nimi, za poprzedni rok kalendarzowy.

Do 15 marca należy sporządzić w bazie BDO roczne sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi, za poprzedni rok kalendarzowy.

 

Lecz obligatoryjne terminy składania sprawozdań w niektórych latach mogą się różnić, gdy 15 marca przypada w weekend. Taką sytuację będziemy mieli w nadchodzącym 2025 roku, zatem przedsiębiorcy zyskają dodatkowe dwa dni na dopełnienie formalności.

 

9. Jakie mogą być konsekwencje za niewywiązanie się z takich obowiązków?

Ewentualne kary za niezastosowanie się do stawianych wymogów są powiązane bezpośrednio z konkretnymi obowiązkami. W ten sposób brak wpisu do rejestru BDO może skutkować nałożeniem m.in. grzywny sięgającej od 5000 do nawet 1 000 000 zł. Brak osiągnięcia limitów recyklingu może wiązać się z karą nawet kilku tysięcy złotych. Natomiast brak złożenia odpowiednich sprawozdań w terminie – nawet 5000 złotych.

 

10. Jak uzyskać potwierdzenie złożenia sprawozdania w BDO?

Urzędowe Poświadczenie Odbioru może zostać wygenerowane, gdy przedsiębiorca złoży już stosowną dokumentację. Następnie należy oczekiwać weryfikacji ze strony urzędu oraz informacji zwrotnej o akceptacji sprawozdania w systemie BDO.

 

11. Czy sprawozdanie można złożyć w wersji papierowej czy tylko elektronicznie?

Od 1 stycznia 2020 roku sprawozdania są przygotowywane w teleinformatycznym systemie BDO.

 

12. Czy można poprawić lub skorygować złożone sprawozdanie w BDO?

W celu zrobienia korekty sprawozdania w systemie BDO, można wprowadzić zmiany w wersji roboczej dokumentu. W przypadku sprawozdania, które zostało już wysłane oraz otrzyma status “ZŁOŻONE”, wówczas istnieje możliwość skorygowania sprawozdania poprzez funkcję “UTWÓRZ KOREKTĘ”.

Jeśli w rezultacie weryfikacji złożonego sprawozdania urząd stwierdzi, że przekazane informacje są niezgodne ze stanem faktycznym, podmiot składający zostanie wezwany do zrobienia korekty rocznego sprawozdania. Korektę należy sporządzić w wyznaczonym przez urząd terminie. Jeśli nie zostanie dotrzymany wskazany termin, urząd po prostu uzna, że obowiązek ustawowy nie został wykonany i tym samym sprawozdanie za dany rok nie zostało złożone. W takiej sytuacji, marszałek województwa może zawiadomić właściwego wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, który nałoży karę grzywny na przedsiębiorcę.

 

13. Czy obowiązek sporządzenia sprawozdania przedawnia się?

Obowiązek złożenia sprawozdania przedawnia się po okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, za który należało sporządzić sprawozdanie.

 

14. Co w przypadku zmiany profilu wykonywanej działalności lub zmiany danych zawartych we wpisie?

Wówczas należy o tym poinformować właściwego marszałka województwa. Aktualizacji danych można dokonać za pośrednictwem elektronicznego formularza aktualizacyjnego, w indywidualnym koncie na platformie BDO. Na zgłoszenie zaistniałych zmian jest 30 dni od momentu, w którym nastąpiła zmiana danych.

 

15. Kiedy należy złożyć wniosek o wykreślenie podmiotu z rejestru BDO?

W momencie trwałego zaprzestania wykonywania danej działalności, która wymaga wpisu do systemu, stosowny wniosek należy złożyć w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, natomiast 7 dni jest na dostarczenie sprawozdania rocznego.

 

Jeśli nie masz pewności, czy Twoja działalność generuje opisane powyżej obowiązki lub zwyczajnie chcesz zdać się na wiedzę i umiejętności doświadczonych ekspertów –  zachęcamy do skorzystania z naszych usług. W ramach naszego wsparcia oferujemy m.in. szczegółową analizę, czy wskazana firma musi zarejestrować się w systemie BDO lub KOBiZE, a jeśli tak –  to zajmiemy się wszystkimi formalnościami za Ciebie! Określimy odpowiednią drogę działania, aby zgodnie prowadzić firmę z obowiązującymi przepisami prawa. Tym samym będzie to wiązało się z uniknięciem ewentualnych kar i reperkusji finansowych. Konsultację, analizę profilu prowadzonej działalności oraz stosowne działania przeprowadzi nasz ekspert ds. ochrony środowiska. Cały proces potrwa maksymalnie kilka dni i odbędzie się w wygodny sposób 100% online. Powyższy artykuł ma charakter informacyjny, a jego celem jest poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie realizacji powinności wobec urzędów i środowiska, jakie zostały nałożone ustawowo. Treść artykułu nie stanowi wykładni prawa i nie może być traktowana jako zamiennik porady prawnej.

 

Wiemy, że czas jest dla Ciebie bardzo ważny, dlatego zapraszamy do kontaktu z naszym Biurem Obsługi Klienta.