Wniosek aktualizacyjny dotyczy podmiotów, które są już zarejestrowane i posiadają wpis w systemie BDO (Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami). Aktualizacja informacji we wniosku jest wymagana w określonej sytuacji, gdy uległy zmianie dane dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej, jej profil oraz charakter. Zmiany mogą obejmować: nazwę firmy lub imię i nazwisko, dane teleadresowe, miejsca prowadzenia działalności, poprawność dobranych kodów oraz działów we wniosku, które ewentualnie też powinny zostać uzupełnione. Natomiast nie ma opcji ”ręcznej” zmiany we wniosku numeru NIP, NIP europejskiego i numeru PESEL (jeśli któryś z wymienionych numerów został unieważniony lub jest błędny, pozostaje kontakt z właściwym Urzędem Marszałkowskim).
Zdarzają się sytuacje, gdy profil działalności zostaje rozszerzony lub dodawana jest następna działalność, może to być np. zupełnie nowy typ przedsięwzięcia, rozpoczęcie wprowadzania produktów w opakowaniach, produkcja lub transportowanie nowej grupy odpadów, czy też zmiana dotychczasowej organizacji odzysku opakowań. Chęć wykonywania w ramach prowadzonej firmy dodatkowych czynności, może się również wiązać z wprowadzeniem odpowiednich informacji do rejestru BDO.
Jeżeli działalność jest rozszerzana m.in. w ramach poniższych zakresów, następuje obowiązek poniesienia opłaty z tytułu wpisu do tzw. działów płatnych (w wysokości 200 zł dla mikroprzedsiębiorców lub 800 zł dla pozostałych):
– wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach, a także producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań,
– wprowadzający pojazdy,
– wprowadzający opony, oleje, preparaty smarowe (w tym będące częścią sprowadzanych z zagranicy samochodów, pojazdów i maszyn) na terytorium kraju,
– wprowadzający akumulatory, baterie, sprzęt elektryczny i elektroniczny.
Aktualizacja statusu działalności w ramach innych zakresów, niż dotyczących wspomnianych działów płatnych – nie wymaga dodatkowej opłaty urzędowej. Wymienione powyżej kwoty, odpowiednio 200 oraz 800 złotych, są równe też wysokości opłaty rocznej, którą dokonują przedsiębiorcy posiadający wpis w rejestrze BDO z działów płatnych. Warto wspomnieć, że opłata rejestrowa poniesiona w danym roku, zwalania tym samym z obligatoryjnej opłaty rocznej, dokonywanej w terminie do końca lutego każdego roku (będąc wpisanym do systemu BDO). Opłaty rejestrowej nie wnosi też przedsiębiorca wpisany do krajowego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS).
Numer rejestrowy BDO powinien być umieszczany na dokumentach powiązanych z działalnością firmy, np. KEO (karty ewidencji odpadów), KPO (karty przekazania odpadów), na paragonach fiskalnych, fakturach i raportach. Podmioty widniejące w systemie BDO, lecz działające z różnych powodów niezgodnie z przepisami, zagrożone są karą grzywny bądź aresztu. Wysokość kar administracyjnych może wynieść od 1 tysiąca do kilkuset tysięcy złotych, w niektórych przypadkach jest to kwota z rzędu nawet 1 miliona zł. Składanie wniosku aktualizacyjnego odbywa się poprzez teleinformatyczny system BDO, wniosek o stosowne zmiany dokonuje uprawniony użytkownik z dostępem do konta podmiotu w BDO, który posiada uprawnienia użytkownika głównego. Ważne jest uzyskanie prawidłowej formy wniosku, aktualizując tylko niezbędne dane. Finalnie dokument wysyłany jest do właściwego Urzędu Marszałkowskiego, celem jego akceptacji i oczekiwania na informację zwrotną.
Wniosek aktualizacyjny należy złożyć w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Zatem dotrzymując terminów i dbając o aktualność danych we wpisie w systemie BDO, można uniknąć ewentualnych kar i reperkusji finansowych, wiąże się to również z legalnym prowadzeniem działalności – w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa. Co więcej, w momencie trwałego zaprzestania wykonywania danej działalności, która wymaga wpisu do systemu, odpowiedni wniosek należy złożyć w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, natomiast 7 dni jest na dostarczenie sprawozdania rocznego.
Szukasz wsparcia przy wypełnianiu zobowiązań w systemie BDO? Poza rejestracjami, konsultacjami oraz aktualizacjami wpisów, jak i wszechstronną obsługą systemu BDO, zajmujemy się również profesjonalnym wypełnianiem sprawozdań do BDO. Jeżeli nie masz pewności, jakiego rodzaju obowiązki powinieneś realizować wobec urzędów i środowiska, albo zwyczajnie chcesz zdać się na wiedzę i umiejętności doświadczonych specjalistów – zachęcamy do skorzystania z naszych usług. Powyższy artykuł ma charakter informacyjny, a jego celem jest poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie realizacji wspomnianych powinności wobec urzędów i środowiska, jakie zostały nałożone ustawowo. Treść artykułu nie stanowi wykładni prawa i nie może być traktowana jako zamiennik porady prawnej.
Wiemy, że czas jest dla Ciebie bardzo ważny, dlatego zapraszamy do kontaktu z naszym Biurem Obsługi Klienta.