Zmiany w BDO. Co czeka nas w 2025 roku?

W Dzienniku Ustaw zamieszczone zostało rozporządzenie z dnia 20.12.2024 r. Dotyczy ono wysokości stawek – opłaty rejestrowej i rocznej, dla podmiotów mających wpis do rejestru BDO. Podwyższone stawki obowiązują od 1 stycznia 2025 roku i zostały ustalone następująco:

 

dla mikroprzedsiębiorców wynosi ona 200 złotych (wcześniej 100 zł) i należy ją uiszczać podczas pierwszej rejestracji, jak i w każdym kolejnym roku będąc wpisanym do rejestru,

dla pozostałych przedsiębiorców opłata wynosi 800 złotych (wcześniej 300 zł) i również musi ona być wnoszona podczas pierwszej rejestracji oraz w kolejnych latach będąc wpisanym do rejestru.

 

Wspomniane opłaty (rejestrową oraz roczną) trzeba przekazać na rachunek bankowy należący do urzędu marszałkowskiego, który jest właściwy dla miejsca zamieszkania bądź siedziby przedsiębiorstwa. Tego rodzaju opłaty muszą wnosić między innymi przedsiębiorcy, którzy zajmują się wprowadzaniem sprzętu elektronicznego, pojazdów, baterii, akumulatorów, opon, olejów smarowych, opakowań i produktów w opakowaniach.

Zwolnione z opłaty rejestrowej i rocznej są podmioty zbierające, przetwarzające i wytwarzające odpady.

 

Rok 2025 wprowadza również zmiany odnośnie zakresu obowiązków wobec przedsiębiorców wpisanych do systemu BDO. Oto najważniejsze z nich:

 

– podwyżka opłaty rejestrowej oraz rocznej BDO,

– większe grono podmiotów, które nie mają obowiązku uzyskania zezwolenia na gromadzenie odpadów,

– nowe i korzystniejsze reguły dotyczące obowiązku segregacji odpadów budowlanych oraz remontowych,

– poszerzony dostęp do aktualnej ewidencji odpadów tworzonej przez przedsiębiorców, w BDO będzie miało wgląd więcej instytucji państwowych,

– dalszy brak zwolnień ilościowych w przypadku odpadów niebezpiecznych,

– branże gastronomiczne oraz handlowe pierwszy raz składają pełne sprawozdanie w systemie BDO, a także uiszczają opłatę za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (w związku z dyrektywą SUP) do Marszałka Województwa,

– dane użytkowników systemu BDO przechowywane będą do 10 lat (wcześniej okres ten wynosił aż 100 lat).

 

Warto też nadmienić, że wraz z końcem minionego roku, w dniu 31.12.2024 r., upłynął czas na stworzenie kart ewidencji odpadów (KEO) w systemie za 2024 rok. Jednak pozostanie możliwość zmiany kodu odpadu, we wcześniej utworzonej karcie ewidencji odpadów. Przedsiębiorcy wpisani do rejestru BDO z tytułu wprowadzanych produktów, opakowań i gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi, niezmiennie powinni prowadzić stosowną ewidencję we własnym zakresie poza systemem BDO. Ewidencję należy prowadzić w rzetelny sposób i tak, aby była jak najbardziej aktualna.

 

Jeśli nie masz pewności, jakie obowiązki ciążą na twojej firmie, albo zwyczajnie chcesz zdać się na wiedzę i umiejętności doświadczonych specjalistów –  zachęcamy do skorzystania z naszych usług.

 

W ramach naszego wsparcia zajmiemy się m.in. kompleksową weryfikacją, czy Twoja firma musi zarejestrować  się w BDO, a jeśli tak – przeprowadzimy cały proces za Ciebie! Zajmiemy się wszystkimi formalnościami, zapewnimy konsultacje z ekspertami ds. ochrony środowiska. Cały proces potrwa maksymalnie kilka dni i odbędzie się w 100 procentach online. Powyższy artykuł ma charakter informacyjny, a jego celem jest poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie  realizacji powinności wobec urzędów i środowiska, jakie zostały nałożone ustawowo. Treść artykułu nie stanowi wykładni prawa i nie może być traktowana jako zamiennik porady prawnej.