“Branża beauty to wszystkie dziedziny zajmujące się urodą i dobrym samopoczuciem”- taką definicję uchwalono 28 lutego 2024 r. w głosowaniu, a jej pomysłodawcą jest M. Łenczyński (założyciel oraz lider Grupy Beauty Razem, związany z branżą od 1982 r.).
Dziedzinami branży beauty są fryzjerstwo, trychologia, kosmetyka (w tym zabiegi z technologią), kosmetologia estetyczna i medycyna estetyczna, stylizacja rzęs, brwi oraz oprawa oka, wykonywanie makijażu jak też charakteryzacji z perukarstwem, solaria, piercing, działalność w formie studia tatuażu, podologia, stylizacja paznokci, pedicure i manicure, masaże, modelowanie sylwetki, spa, odnowa biologiczna, depilacja. Działalność w ramach branży beauty obejmuje też sytuacje sprzedaży preparatów pielęgnujących, np. po zabiegu w salonie, czy wszelkie formy edukacji (szkolenia, kursy) w zakresie wymienionych wyżej obszarów.
W odpowiedzi na pytanie, czy dany podmiot z branży beauty ma obowiązek rejestracji w systemie BDO, kluczowe jest ustalenie, jaki rodzaj usług wykonywany jest w gabinecie i jakie w związku z działalnością powstają odpady. Kluczowa jest ilość odpadów [Mg]/rok, gdyż ustawodawca przewidział limity, do wysokości których, przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji w bazie BDO. Lecz biorąc pod uwagę branżę beauty, podmioty, które wytwarzają odpady medyczne (bez względu na ich ilość), obligatoryjnie podlegają rejestracji w systemie Bazy Danych Odpadowych (BDO). Odpady medyczne wg. definicji „powstają w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny”. Jednak nie tylko – odpady wytwarzane są też w wyniku przeprowadzenia zabiegu kosmetologicznego. Jeżeli w ramach prowadzonej działalności wytwarzane są jedynie odpady z grupy komunalnych (odbierane w ramach gminnego systemu gospodarki odpadami), podmiot zwolniony jest z obowiązku rejestracji w BDO (do wysokości limitów przewidzianych przez ustawodawcę).
Odpady medyczne, w przeciwieństwie do komunalnych, zagrażają życiu i zdrowiu. Przykładowo: igły, zakrwawione materiały opatrunkowe, gips, preparaty niebezpieczne, elementy narzędzi używanych przez chirurgów a nawet części ciała – stanowić będą odpady medyczne. W ramach działalności w branży beauty, często odpady stanowią opakowania po zużytych kosmetykach, płynach oraz substancje chemiczne jak np. szampony, odżywki, czy używane narzędzia (szczotki, pęsety, cążki), które prawidłowo użyte nie niosą ze sobą ryzyka przenoszenia chorób i nie zagrażają życiu. Katalog odpadów z podziałem na grupy, podgrupy i rodzaje ze wskazaniem odpadów niebezpiecznych określa rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2020 r., poz. 10). Generalnie, występują 3 grupy odpadów medycznych – zakaźne, niebezpieczne inne niż zakaźne, inne niż niebezpieczne. Kody odpadów medycznych zakaźnych: 18 01 02*, 18 01 03*, 18 01 80*, 18 01 82*. Wymienione wcześniej narzędzia chirurgiczne i zabiegowe: 18 01 01. W branży beauty występować też będą odpady inne: 18 01 04. Natomiast główny podział odpadów komunalnych to: papier, metal i tworzywa sztuczne, szkło, odpady biodegradowalne.
W przypadku działalności kosmetologów czy gabinetów medycyny estetycznej, do wykonywania zabiegów w użyciu są m.in. skalpele, strzykawki, igły/kaniule, ampułki po PRP bądź innych preparatach wykorzystywanych przy zabiegach. Gdy narzędzia ulegną zużyciu, stanowić będą typowy odpad medyczny, ze względu na bezpośrednią ingerencję w ciało człowieka i możliwość wywołania choroby zakaźnej czy zakażenia. Podczas świadczenia usług powstają też odpady takie jak zanieczyszczone gazy, waciki, chusteczki ze śliną, krwią, zaliczane do medycznych. W takim przypadku, przedsiębiorca jest zobligowany do rejestracji, prowadzenia ewidencji i terminowej sprawozdawczości w systemie BDO. Ważną kwestią jest też postępowanie z odpadami medycznymi, w tym zasady ich gromadzenia. Odpady tego typu należy przechowywać w odpowiednich pojemnikach, które powinny być dokładnie opisane – z tytułu rodzaju odpadów oraz daty rozpoczęcia ich składowania. Pojemniki muszą być też przechowywane w specjalnych miejscach (adekwatna lodówka lub odpowiednie pomieszczenie do tego wygospodarowane). W lodówkach odpady medyczne możemy przechowywać do 30 dni, natomiast tylko 72 godziny w przypadku pomieszczeń z temperaturą do 18 stopni Celsjusza. Szczegółowo reguluje to rozporządzenie Ministra Zdrowia z 5 października 2017 r. (Dz.U. 2017 poz. 1975).
Gabinety z branży beauty, zobowiązane są do opracowania i stosowania procedur postępowania z odpadami medycznymi dotyczącymi m.in.: selektywnej zbiórki, magazynowania, transportu. Gabinet / salon podlegający wpisowi do BDO, powinien otrzymać wpis do rejestru przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Celem uzyskania wpisu oraz numeru rejestrowego należy wypełnić wniosek w systemie teleinformatycznym – urząd w ciągu 30 dni powinien nadać numer rejestrowy BDO. Wspomniany numer musi być umieszczany na dokumentach takich jak faktury VAT, paragony fiskalne czy innych, związanych z działalnością.
Wysokość wpisu do rejestru BDO, czyli opłata rejestrowa, wynosi 100 zł dla mikroprzedsiębiorców, a 300 zł dla pozostałych firm. Przedsiębiorca, w momencie wpisu do BDO, jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji bieżącej i zgodnej ze stanem faktycznym. Rzetelna ewidencja jest podstawą do sporządzenia corocznego sprawozdania, które należy składać do 15 marca, uwzględniając dane za rok poprzedni.
Chcesz sprawdzić, czy Twoja firma powinna się zarejestrować w systemie BDO?
Jeżeli podmiot nie dopełni obowiązku zgłoszenia do BDO, przewidziane są kary grzywny, a nawet areszt. Zakres pieniężnych kar administracyjnych wynosi od 1000 zł – 1 000 000 zł. Jeśli nie masz pewności, czy Twoja działalność generuje taki obowiązek lub zwyczajnie chcesz zdać się na wiedzę i umiejętności doświadczonych ekspertów – zachęcamy do skorzystania z naszych usług. W ramach naszego wsparcia oferujemy szczegółową analizę, czy wskazana firma musi zarejestrować się w BDO, a jeśli tak – to zajmiemy się wszystkimi formalnościami za Ciebie! Powyższy artykuł ma charakter informacyjny, a jego celem jest poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie realizacji powinności wobec urzędów i środowiska, jakie zostały nałożone ustawowo. Treść artykułu nie stanowi wykładni prawa i nie może być traktowana jako zamiennik porady prawnej.
Wiemy, że czas jest dla Ciebie bardzo ważny, dlatego zapraszamy do kontaktu z naszym Biurem Obsługi Klienta.