Zmiany w BDO. Co czeka nas w 2023 roku?

Masz już za sobą rejestrację w BDO i regularnie wywiązujesz się z aktualnych wymogów, aczkolwiek chcesz sprawdzić, czy Twoje obowiązki w tym obszarze nie zostały zmodyfikowane? A być może do tej pory Twoja działalność nie była objęta wymogiem rejestracji i zastanawiasz się, czy od nowego roku ulegnie to jakiejkolwiek zmianie?

Zobacz, jakie zmiany przepisów związanych z BDO wejdą w życie z początkiem 2023 roku. Dowiedz się, czego będą dotyczyć i kto będzie nimi objęty. Zapraszamy do lektury!

 

Zmiany BDO w 2023 roku

 

Po licznych aktualizacjach, modyfikacjach oraz uzupełnianiu bazy o dodatkowe funkcjonalności i moduły, można śmiało stwierdzić, że baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – powoli, jednakże sukcesywnie zaczyna wywiązywać się z zadań, do których została powołana. To jednak wcale nie oznacza, że obowiązki ciążące na jej użytkownikach (czytaj: przedsiębiorcach) pozostaną bez zmian.

Otóż, wraz z nadejściem 2023 roku, możemy spodziewać się kilku istotnych modyfikacji, które będą dotyczyły nie tylko sposobu obsługi systemu, ale przede wszystkim – tego, kto i w jak powinien z niego korzystać.

 

Lista najistotniejszych zmian w BDO prezentuje się następująco:

 

#1 Opłaty za opakowania jednorazowe

Pierwsza “duża” zmiana dotyczy szeroko pojętej branży gastronomicznej i handlowej, która od nowego roku będzie zobowiązana pobierać dodatkowe opłaty za wydawanie jednorazowych opakowań.

Ten wymóg dotyczy zarówno pojedynczych sklepów detalicznych, jak i hurtowników, a także lokali gastronomicznych. Oczywiście, jest on stricte powiązany z koniecznością zarejestrowania się przez te firmy w BDO.

 

#2 Obowiązek rejestracji nowych podmiotów

Razem z koniecznością naliczania opłat, w życie wejdą również przepisy, w myśl których rozszerzy się baza podmiotów zobligowanych do rejestracji w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.

Dotychczasowa lista zostanie zatem wzbogacona między innymi o bary, foodtrucki, cukiernie, kawiarnie, piekarnie, restauracje, sklepy, hurtownie, firmy cateringowe oraz szereg innych podmiotów, które w swojej działalności wykorzystują opakowania jednorazowe.

 

#3 Rozszerzenie bazy opakowań podlegających ewidencji

W 2023 roku do listy produktów wymagających rejestracji w BDO dołączą również inne opakowania jednokrotnego użytku. Będą to, chociażby: kubki, wieczka, tacki, pudełka, jak i inne produkty wykorzystywane do pakowania oraz transportowania posiłków.

 

A co ze zmianami w BDO odnośnie ewidencji odpadów budowlanych?

Warto nadmienić, że w tym okresie planowano powołanie do życia całkiem nowego obowiązku dla jednostek wytwarzających odpady budowlane.

Miał on dotyczyć konieczności segregacji (na 6 różnych frakcji) oraz selektywnego odbierania odpadów powstających na budowach. Jednak z uwagi na komplikacje innych obszarów, z którymi była powiązana właśnie ta ustawa, podjęto decyzję o przesunięciu tego obowiązku aż do 2025 roku.

 

Co przyniosą zmiany w obrębie BDO?

Jak łatwo zauważyć – większość modyfikacji, jakim podlegają przepisy o BDO i nie tylko, wiąże się z dodatkowymi komplikacjami oraz wymogami nakładanymi bezpośrednio na barki polskich przedsiębiorców.

Warto jednak mieć na względzie, że głównym celem tego rodzaju działań jest przede wszystkim ograniczanie produkcji oraz zużycia odpadów. A to z kolei, w dłuższym horyzoncie czasowym, może przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska oraz ochrony naszej planety, co można rozpatrywać jako pozytywny i pożądany skutek zmian, które dzieją się już na naszych oczach.

 

Potrzebujesz pomocy, która ułatwi Ci zapoznanie oraz dostosowanie się do opisanych zmian?

Chcesz sprawdzić, czy po ostatnich modyfikacjach BDO na Twoją firmę zostały nałożone nowe wymagania? A być może zależy Ci na uzyskaniu pewności, że ten obszar Twojej działalności jest prowadzony w zgodzie z aktualnymi przepisami prawa? Nie czekaj i skontaktuj się z nami jeszcze dziś.

W ramach naszej oferty zapewnimy Ci kompleksową obsługę, w której znajdziesz zarówno pomoc w rejestracji oraz aktualizacji BDO, przygotowaniu sprawozdań, jak i szeregu innych niezbędnych obszarów.